Fortsat = flere ”Strategier, der duer – helt konkret”

Af Ingrid Wawra, cand.psych.

Dette er 3. del af en artikel hvor jeg fokusere på strategier som enhver virksomhed kan følge til at etablere et tillidsfuldt partnerskab med deres kunder – også selvom kunden kan være bekymret, kronisk stresset eller angst som følge af psykiske barrierer overfor klimaforandringer.

Jeg vil gerne bidrage med en psykologfaglig vinkel på, hvordan man i denne situation plejer sine kundekontakter – og dermed ens bundlinje – på trods af eventuelle forhindringer, der udspringer af tidens usikkerhed.

2.2) Enkle overskuelige konkrete formuleringer

Mere eller mindre bevidste bekymringer skaber mentale funktionsforstyrrelser, en af de grundlæggende af disse er manglende koncentration. Det er grunden til at al kommunikation til kunderne skal være designet til et kort opmærksomhedspand. Det er ikke nyt – i en tid med meget information har vi lært at vælge fra og opmærksomheden skifter hyppig emne.

Men koncentrationsmangel er et mere grundlæggende problem. Vi er nødt til at bringe kommunikationen ned på korte indhold, gerne med valgbare muligheder til fordybelse.

Derudover må indholdet ikke fremprovokere nye bekymringer.

Virksomheder må gerne fremhæve reel succes – og ikke kun som resultater, men også som påbegyndelser af klimavenlige aktiviteter.

Ellers er de almene retningslinjer for kundekommunikation gældende, for eksempel skift mellem tekst og billeder, læseteknisk venlig opsætning, og så videre.

Angående den korte og klare kommunikation er de Forenede Nationers Sustainable Development Goals (SDG) et meget godt eksempel. Her bliver globale, komplekse problemstillinger, der er indbyrdes afhængig af hinanden bragt ned på nogle korte klare mål, som enhver kan relatere sig til. Se eksempler her: https://sustainabledevelopment.un.org/sdgs

Også her kan virksomheder med stor fordel tage udgangspunkt i SDGer ved at vælge dem ud, som virksomhedens produktion eller service relaterer til.

Grunden til at denne strategi duer er:

Da koncentrationsevnen hos stressede mennesker er svækket, når man ingen vegne med budskaber til sine kunder, hvis de ikke er korte og ligetil.

Derudover giver det tryghed og tillid, når virksomhedens målsætning læner sig op af de Forenede Nationer.

2.3) Gør det nemt at vælge klimavenligt

Hver virksomhed har sine muligheder for at kunden kan støttes i at vælge klimavenligt.

For eksempel ved ”Nudging” – her bliver kunderne i butikken motiveret til at købe økologisk ved at placere økologiske og ikke-økologiske varer side om side, når prisforskellen er ubetydelig. I den situation vil kunden købe økologisk, fordi den lille prisforskel intet betyder for bedre kvalitet. Kunden skal ikke styrte rundt i butikken for at sammenligne priser – det gør det nemt at vælge klimavenligt.

Kunderne er motiverede og vælger i tiltagende grad bæredygtig – når det er nemt.

Grunden til at denne strategi duer er:

Med baggrund i de psykiske barrierer overfor klimaforandringer er virksomheders tiltag til at lette det klimavenlige valg ikke kun en salgsteknik. Det er også at tage hensyn til at mennesker, der lever med daglige bekymringer, ikke altid har overskud til at sammenligne forskellige varer for at finde den mest klimavenlige mulighed.

I tager førerskab ved at vise hvilke af produkterne, der er fremtidsvenlige.

2.4) Giv håb – beret om succes

Når virksomheden ER kommet i gang med de første klimavenlige tiltag er tidspunktet kommet til at blære sig, vise sig frem, gør tydeligt opmærksom på at virksomheden prøver alt den kan på vej til mere klimavenlige løsninger.

Meningen med dette er ikke at fremhæve sig som bedre end andre, men at vise tydeligt at man er på vej til at være en del af løsningen for klimaudfordringerne.

Kunderne ved godt, at det ikke altid er nemt, og I fortjener respekt for jeres indsats – det skal beskrives – ellers er der ingen der ved det, ingen, der kan blive inspireret og fatte mod ved at følge jeres proces.

Det er så vigtigt at fortælle historien, altså udviklingsprocessen og ikke kun de perfekte resultater. Det er vigtigt, fordi det giver håb.

Grunden til at denne strategi duer er:

Håb er vigtig i bekymringernes tid. Men det virksomheder kan gøre, er endnu mere: det er ikke kun håb, det er håb, der allerede er virkelighed – måske kun de første skridt, men det er starten på en vej. Beretninger om fremskridt i den grønne omstilling er en kæmpe drivkraft.

Fortsættelse følger ….