Fra Dansk Industrie’s hjemmeside:
En stigende miljøbevidsthed og grøn efterspørgsel fra både B2B og B2C kunder har sat realiseringen af verdensmålene og bæredygtighedsmålsætninger på dagsordenen hos danske virksomheder, men hvordan ser bæredygtig handel ud i 2021?
Erhvervsprofil og CMO i Bygma Lasse Weien Svendsen kigger ind i krystalkuglen:
Danske handelsvirksomheder har meget at byde på, når det drejer sig om at skabe en bedre og mere bæredygtig udvikling i verden, og vi ser en tydelig tendens til, at markedet kræver fokus på bæredygtige produkter og ydelser.
Allerede i 2020 så vi tendenser til at bæredygtighed blev mere konkret, og det vil helt sikkert være en trend der fortsætter i 2021. Kunderne stiller større krav til, at der er handling og dokumentation bag de bæredygtige initiativer, så de kan se, at det reelt gør en forskel og ikke bare er green washing og lånte fjer.
Derfor vil der blive stillet større krav til virksomhederne ift. konkrete mål og planer fx reduktion af CO2-udledning. Der vil også blive stillet krav til, at der tages ansvar og handling ift. virksomhederne selv, deres leverandører, og hvordan de kan påvirke kunder til at træffe bæredygtige valg.