De psykiske barrierer i klimakrisens tid – 5. afsnit af 5

Af Ingrid Wawra, cand.psych.

Som ledelse i virksomheder og andre organisationer kan vi skifte til mere og mere bæredygtighed og dermed giver folk det de desperat venter på: EN mulighed for at bidrage til at løse klimakrisen.

Det er der muligheden for virksomheder ligger – de kunder der ønsker bæredygtige produkter eller service.

Tilbage til vores kanin, der stadig sidder I sit kanin-hul og ikke har lyst til at konfrontere sig med verden udenfor. Oppe i hullets indgang står en hund og gør øredøvende ned til det forskrækkede væsen. Og selvom hunden forsvinder så kryber den sammen og ryster. Men hov … pludselig hører den en lyd – en meget usandsynlig lyd: lyden af en kanin der gnaver på en gulerod! Den farer op i fuld alarmberedskab og kigger rundt I hullet. Og rigtig nok, langt nede, ved en af forbindelsesgangene til næste hul sidder der en kanin og tygger mageligt på sin gulerod!

“Tja” siger den, “jeg husker det godt – sidste år var jeg mindst lige så forskrækket og bange som du er nu… men … imens har vi udbygget gang-systemet og lært at hundene sjældent graver sig længere ned. Desuden skal de følges med deres menneske, og det skal hjem og spise om lidt. Så – prøv at slappe af – i morgen graver vi en ekstra gang fra dit hul her.”

Det tager nok noget tid inden vores kanin falder ned, men historien er god, da den, sammenhæng med de tidligere artikler, viser effektiv kommunikation med en, der er blevet kronisk stresset og overvældet af konstante trusler.

Konkret betyder det:

  1. For det første skal man have samme udgangspunkt – man skal kende til situationen. ”Greenwashing” duer ikke. Folk der er urolige for katastrofer tilgiver ingen salgsløgn! Folk bliver så vrede at shitstorm og årelang boykot af virksomhedens produkter er meget sandsynlige. …. Og man skal kunne kommunikere denne viden uden at forskrække, men ved at forstå.
  2. For det andet skal man have erfaring – erfaring med noget der bidrager til løsningen af truslen – og være god til det. Her handler det om tillid.
  3. For det tredje skal man være del af et netværk og kunne skabe netværk, der er med til at afværge det, folk er bange for.

Er du interesseret i at se mere angående:

  • kundekontakten
  • strategiudvikling for virksomheden
  • medarbejder inddragelse, medarbejderen som virksomhedens ambassadør
  • virksomhedens resilience (modstandsdygtighed) i akutte krisetider

og få konkret vejledning til mere bæredygtighed I virksomheden, så tjek: csr-i-praksis.dk eller bæredygtighed.nu