Indledning

5. lektion: “Kommunikation om

bæredygtighed – til kunderne

og andre interessenter”

Underviseren er Anne Nedergaard, der har mange års erfaring som CSR kommunikationsansvarlig i en global virksomhed. Hun arbejder i dag med kommunikation og bæredygtighed i investeringsbranchen med fokus på iværksætter- og vækstvirksomheder.

 

Materiale

I denne lektion bliver det alvor.

Indtil videre har vi øvet, men nu skal vi lave planer til at forandre virksomheden – på vej til mere bæredygtighed.

Det starter med kommunikation, forsætter i næste lektion med leverandørkædeoptimering og afslutter i syvende lektion med langtidsplanlægning og produktudvikling.

I denne lektion er der fokus på at producere kommunikation – tag jer tid til det.

Forberedelser til 5. lektion:

 

1. Åbn præsentationen

 2. Find arbejdsarket

Find arbejdsarket til denne lektion og print den ud til notater under videoen og som baggrund til træningen.

Undervisning:

(Hvis videoen ikke starter med det
sammen, klik flere gange.)

Link til Drejebogen, som Anne nævner i denne video:

Erhvervsstyrelsens Drejebog CSR for mindre virksomheder 
(På side 38 står lidt om kommunikation, men hele dokumentet er meget givende.)

Introduktion af underviseren, Anne Nedergaard:

Undervisningen :

Nu kommer det,

der virkelige gør dig til

Bæredygtig Ambassadør:

Øvelser og

TRÆNING

1. Trænings session:

Gennemgår arbejdsarket i små grupper.

Dette bidrager til en grundig forståelse og forbereder et hurtigt og effektivt arbejde til anvendelse af bæredygtige kommunikationsstrategier i virksomheden. 

2. Trænings session

Lav en kommunikationsplan:

start med at afklare de punkter, der er nævnt i den nedenstående planche: 

Derefter tager I udgangspunkt i en af jeres målgrupper og lægger en slagplan for kommunikation til denne gruppe.

3. Trænings session:

 

Ta’ udgangspunkt i:

– de argumenter I formulerede for kundeerne i 1. lektion

– den planche, som I fik lavet i 2. lektion

– værdikæden som I beskrev i 4. lektion

Saml ud fra dette materiale nogle stikord, som I kan bruge til temaer på korte artikler, for eksempel til virksomhedens blog. Disse stikord kan bruges som udgangspunkt til korte artikler, der beskriver jeres bæredygtige tiltag, for eksempel angående energibesparelser.

De er guld værd i jeres facebook-annoncer, LinkedIn artikler, årsberetninger, på hjemmesiden, eller som nyheder til jeres kunder eller leverandører og så videre …

Find ud af hvem der kan blive forfatter på de valgte temaer: Find dem, der er god til at skrive og/eller ta’ udgangspunkt i interviews med en, der har viden om emnet.

Tag et af disse temaer og lav en kommunikationsplan for dette tema til de fremtidige artikler.

Tænk specielt på jeres ønskekunder – se eventuelt link til CORPSUMERS her forneden – og lav denne kommunikationsplan angående jeres aktiviteter for energibesparelser for denne kundegruppe.

 

 

4. Trænings session:

Lav først en brainstorm og så en mindmap over tema’et, “Hvor og hvornår vil vores ønske-kunder bliver mest glad for vores kommunikation?”
(tjek op på Brainstorm og Mindmap i lektion om medarbejder-inddragelse.)

En brainstorm er en samling af ideer: Hæng’ en stor planche op og skriv alle ideer, gerne også nogle der virker urealistiske,  op i kan komme på angående det tema, der lige er på programmet, altså her er det: “Hvor og hvornår vil vores ønske-kunder bliver mest glad for vores kommunikation?” – Jeg har fundet denne lille youtube-video fra spejderne til at vise en video om brainstorm. Brainstorm er et virkelig godt redskab til at få samlet ideer og hvis man tør at få nogle skøre ideer med, der virker urealistisk, så er man også godt på vej til problemløsninger.

En mindmap er også en idesamling, men den er mere struktureret og skal gerne ende i konkrete opgaver for at forvandle gode ideer til handling.

Se et eksempel:

På dette eksempel for en mindmap ser du at der er forskellige niveauer:

1. niveau er hvor man husker alt der skal til for at udføre den centrale mål. Det er de kasser, der er direkte forbundet med det centrale mål.

2. niveau er at man husker flere detaljer og få flere ideer – det er de kasser der er forbundet til 1. niveau og som opstår når du kigger på en af kasserne og spørger dig: “Hvad skal der til for at dette kan lade sig gøre?”

3., 4. og så videre niveau bliver mere og mere til konkrete opgaver, som skal udføres – og det er dem der er det effektive ingrediens i mindmap: Man skal gå så meget ud i forgreningerne at man kommer til en konkret opgave,

Dermed bliver mindmap til en handlingsplan.

 

Kombinationen mellem brainstorm og mindmap er effektiv til at samle ideer og få dem sat om til konkrete handlinger. Det er også nyttigt i sammenhæng med kundekommunikation.

For eksempel kan jeres kommunikationsansvarlige med udgangspunkt i jeres fælles brainstorm og mindmap vælge hvilke strategier hun vil bruge til at lave en kommunikationsplan og sætte en kampagne i gang. 

Forberedelse

til næste gang:

Tillægsmateriale:

1)  Vejledning:

Erhvervsstyrelsens Drejebog CSR for mindre virksomheder

på side 38 står lidt om kommunikation, men hele dokumentet er meget givende.

 

2) Fremtidens kunder:

Meet the Corpsumers