Indledning
4. lektion: “FNs verdensmål i virksomhedens hverdag”
Underviseren er Anne Nedergaard, der har mange års erfaring som CSR kommunikationsansvarlig i en global virksomhed. Hun arbejder i dag med kommunikation og bæredygtighed i investeringsbranchen med fokus på iværksætter- og vækstvirksomheder.
I denne lektion vil vi lære om verdensmål specielt med fokus på at forberede næste lektion, LEKTION 05, om kundekommuniktation.
Der er meget snak om verdensmålene, De Forenede Nationers verdensmål…. Men de er altså også geniale, især for mindre virksomheder der vil i gang med bæredygtighed.
Læs gerne et bidrag fra Ingeniør Foreningen:
Forberedelser til denne 4. lektion:
1. Plakat med delmålene
Vi anbefaler at købe et plakat med delmålene, for eksempel hos KLS PurePrint, da I kommer til at bruge dem igen og igen i en bæredygtig udvikling. Det kan bestilles her.
2. Præsentationen
Find præsentationen til undervisningen her:
Links der nævnes i præsentationen:
– globalcompact.dk
– Den Danske Handlingsplan
– Verdensmaalene.dk
– sdgcompass.org
3. Find arbejdsarket
Find arbejdsarket til denne lektion og print den ud til notater under videoen og som baggrund til træningen.
Undervisning:
Underviseren er Anne Nedergård, mangeårig CSR og bæredygtigheds-ansvarlig i et globalt firma og nu bæredygtighedsansvarlig i et investeringsfirma, der investerer i bæredygtige virksomheder.
Intervieweren er Ingrid Wawra, cand.psych. og CEO i csr-i-praksis.dk
(I videoen bliver KPI nævnt – Definition af KPI (Key Performance Indicator: En KPI, er en målbar værdi, der beskriver hvor effektiv en virksomhed er til at indfri forretningskritiske målsætninger.)
(Hvis videoen ikke starter med det
sammen, klik flere gange.)
Nu kommer det,
der virkeligt gør dig til
Bæredygtig Ambassadør:
Træningen !
Uden træning – ingen udbytte .
😉
Kvaliteten af arbejdet med disse øvelser lægger grundlaget for alt jeres udvikling af bæredygtige strategier, især for kundekommunikation, leverandørkæde-optimering og senere overvejelser om produktudvikling.
Derudover anbefaler vi, at se videoen fra Verdensmålsugen i tillagsmaterialet.
1)
Gennemgår arbejdsarket i små grupper.
Dette bidrager til en grundig forståelse og forbereder et hurtigt og effektivt arbejde til anvendelse af bæredygtighedsmålene i virksomheden.
Du kan se det som justeringen af svensknøglen til at kunne arbejde med skruen: Få du det ikke gjort, bliver arbejdet bøvlet, og du skal tilbage til det alligevel ….
2)
Verdensmålskompasset (åbnes her) ,
Øvelserne laves på baggrund af “Trin 02” – dog kun de første tre sider (side 11,12 og 13) i Verdensmåls-kompasset.
Verdensmålskompasset er fantastisk materiale for en virksomhed, der vil mere bæredygtighed !!! Verdensmålskompasset er rigtig god vejledning for hele den bæredygtige omstilling i en virksomhed. Når i støder på problemer i udviklingen af virksomheden mod mere bæredygtighed, så er Verdensmålskompasset en inspirerende rådgiver.
Den eneste ulempe er at der er mange ord, og det plejer man ikke at have tid til i en travlt SMV (mindre virksomhed). Derfor tilrettelægger vi øvelser sådan at de er praktisk anvendelige:
Øvelsens opgave er:
Besvar følgende spørgsmål ud fra Verdensmålskompasset:
- Hvad er en værdikæde?
- Hvordan kortlægger man den? – skriv virksomhedens værdikæde i få hovedpunkter – gerne på en planche hvor alle medarbejder kan se det.
- Til hvad nytte er det for virksomheden? – tildel nogle Verdensmål, og flere delmål, til de forskellige hovedpunkter i værdikæden. – Delmålene er en god kilde til at opdage de mål I allerede opfylder eller som I nemt kan komme i gang med. Delmålene kan findes HER
Tillægsmateriale:
3) Mød 3 virksomhedsledere og deres erfaringer med anvendelsen af verdensmålene:
“FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter – Er danske virksomhedsledere på sporet?” af Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL).
Video fra Verdensmålsugen findes her. Den starter med en knap 2 minutters forspænd af VL:
Forberedelse
til næste gang:
I få brug for:
– de argumenter I formulerede for kunderne i 1. lektion
– den planche, som I fik lavet i 2. lektion
– at genopfriske undervisningen om brainstorm og om mindmap fra 3. lektion
– værdikæden som I beskrev i 4. lektion.
Cabi:
Et eksempel på at arbejde med verdensmål 8:
Denne lektion leder tankerne på samfundsansvar. Få virksomheder er klar over hvor meget de kan skabe en bedre verden i nærområdet – og vinde stort ved det.
Cabi gør det nemmere at ansætte mennesker, der har brug for en chance – og som oftest bliver nogle af de mest engagerede medarbejdere.
Cabi udspringer fra de syv landsdækkende formidlingscentre, som blev oprettet af Socialministeriet 1. januar 1995. Cabi er en fagligt uafhængig, selvejende organisation med bevilling fra Beskæftigelsesministeriet.
“I de fleste virksomheder er medarbejderne omdrejningspunkt for den gode forretning:
Det betyder, at du kan nå langt med fokus på Verdensmål 8 – Anstændige jobs og økonomisk vækst.
Vigtigst er, at I vælger en indsats, der matcher kerneforretningen og kan gøre en forskel som at:
• være på forkant med både professionelle og private kundens krav
• sikre kvalificeret arbejdskraft til jeres produktion og forretning
• opnå en stærk position i lokalsamfundet og blandt potentielle kunder.”
Her finder du en informationsside om Cabi.



