Indledning

7. lektion:

 

 

“Langtidsplanlægning og produkt/serviceudvikling”

Underviseren er:

David Marhauer-Nimb: Ingeniør i bæredygtighed,

Civilingeniør i Bæredygtig Energi fra DTU

• Projektleder hos Dansk SymbioseCenter
• Kommunikationsansvarlig for Dansk SymbioseCenter og  Kalundborg Symbiose
• Deltog i Green Networks “Grønne Forandringsagenter”-kursus

Dansk SymbioseCenter:

“DEN ENES REST ER DEN ANDENS RESSOURCE”

En industriel symbiose udnytter det samme princip som en symbiose i naturen, hvor to forskellige arter har et samarbejde med gensidigt udbytte. en

Materiale

Forberedelser til 7. lektion:

1. Åbne præsentationen

– den er praktisk at have kørende ved siden af, da ikke alle billederne i videoen er nemme at læse. De står skarpere her i præsentationen.

2. Find arbejdsarket

Find arbejdsarket til denne lektion og print den ud til notater under videoen og som baggrund til træningen.

Undervisning:

Vi starter med videoen her og
fortsætter derefter med øvelser.
(Hvis videoen ikke starter med det
sammen, klik flere gange.)
I videoen nævnes virksomheder, der er i gang med bæredygtige tiltag. Der findes links til interviews med disse virksomheder i præsentationen. Det er spændende at se på!
Sidst i videoen en lille ekstra – goody:

David er så venlig at dele sine erfaringer angående CERTIFICERINGER med os. Mange tak.

Kalundborg Symbiosis
– Baggrunden for David Marhauer-Nimb’s erfaringer

Nu kommer det,
der virkelig gør virksomheden mere bæredygtig:

Teamwork,

jeres samarbejde!

Vi går tilbage til lektion 02 og den planche med første vilde ideer om ressourcebesparelser.

Nu bliver det alvor:

Gå virksomhedens proces fra ordren til aflevering af produktet eller servicen igennem igen. Denne gang grundigt. Skriv de enkelte proces-trin ud på et stort stykke papir i én række foroven. (Se eksempel her.)

I får brug for mindst 6 rækker. Hæng papiret op et sted der er tilgængeligt for alle medarbejdere.

Fordel nogle post-it notes blokke blandt personalet – hvis de har forskellige farver, kan der gå konkurrence i, hvem der får flest ideer. Brug nogle af samarbejdsøvelserne fra LEKTION O3 til at sætte medarbejderne i gang med at skrive ide-sedler og tape dem på skemaet. Det kan være enkelte ord, det kan være en henvisning til et dokument, det kan være en tegning …. et foto …

 

Forberedelse

til næste gang:

(Hov? … næste gang?)

… Jo…, selvom dette er den sidste lektion
så kommer nu det allervigtigste:

Sørg for at I MINDST en gang om måneden i de næste par år organiserer en team-eftermiddag, hvor I bruger en af 3. lektions mange samarbejdsøvelser sammen med så meget personale som muligt. Hvis det ikke er nemt, så tillad jer den luksus, at få en af vores konsulenter på for en gang.

Bæredygtighed kræver en fortløbende innovations(fornyelses)-proces!!!

Nu har I investeret tid og dermed penge – snyd jer ikke for at få udbytte af denne investering !

Og husk i hverdagen: De gode ideer opstår desværre ikke kun i chefens hoved.
De opstår i teamet – i et team sammensat af forskellige personer !

Sådan kommer I videre herfra:

 

 

 

1)

Katch-e, et brætspil til bæredygtige strategier,
et supervigtigt værktøj der også er sjov at komme i gang med

– desværre endnu på engelsk, men hvis I hjælpes lidt ad så går det fint.

udviklet af Ålborgs Universitet som europæisk projekt

Katch-e er et brætspil, og er udviklet igennem et europæisk forskningsprojekt på Ålborg universitet med Kirsten Schmidt som drivkraft. (underviseren fra 1. lektion)

Det kræver en del forberedelse, hvis det skal lykkes. Start med at printe materialet ud. Jeg linker til de oversættelser vi er i gang med – det hjælper lidt. Indtil videre er der en oversættelse af teksten på selve spillepladen, game board: her

Du kan downloade gamebord og spillekortene her:

Hvis I ikke nåede det i lektionen om medarbejder-inddragelse, så hjælper pjecerne af Danmarks Tekniske Universitets om medarbejder-inddragelse på at finde ud af, hvilke samarbejdsformer der er mest effektive for lige jeres virksomhed.
Derfor er det nu, det er et godt tidspunkt til at gå de pjecer igennem.

1) – MIPI – indledning

Metoder til medarbejder-inddragelse fra
Danmarks Tekniske Universitet

Hvorfor skal vi beskæftige os med medarbejder-inddragelse?

Det er, fordi vi har brug for nye måder at tænke på for at løse nye problemer. Problemløsning sker bedst i en gruppe af mennesker, der kender virksomhedens hverdag.

Medarbejderinddragelse skaber vækst
Virksomhedernes stærke fokus på reduktion af omkostninger er en forfejlet strategi.
De virksomheder, der klarer sig bedst, vægter innovation og medarbejderinddragelse højere end effektivisering og reduktion af omkostninger”, skriver Ceveas Kristian Weise.

Han fortsætter:

“Medarbejdere og trivsel i centrum

På 71 procent af de gode virksomheder kan medarbejderne svare ja til mindst
to af følgende spørgsmål: ”Har du i løbet af det seneste år udtænkt løsninger til
forbedringer af områder i dit arbejde?”, ”Fundet på nye eller forbedrede
produkter eller serviceydelser til virksomheden?” og ”Forsøgt at overtale din
arbejdsleder eller chef til at støtte nye ideer?”
De gode virksomheder udmærker sig altså ved at være længst fremme med
initiativer, der bringer medarbejderne og trivslen i centrum og dermed øger
virksomhedens indtjening og vækst”.

Kristian Weise er direktør for centrum-venstre-tænketanken Cevea. Hver anden torsdag skriver han klumme i Altinget.

Se hele artiklen her.

2) – MIPI – præsentation

Metoder til medarbejderinddragelse fra Danmarks Tekniske Universitet

 

De tre omtalte pjecer om medarbejder-inddragelses fra Danmarks Tekniske Universitet er resultat af et større forskningsprojekt.
Projektet er gennemført med produktionsvirksomheder, men til vores formål er det lige så nyttigt for service-virksomheder.

God fornøjelse!

(De deltagere, der synes at det er for langtrukken at gennemgå pjecerne på videoen, vil have gavn af studere pjecerne og arbejde direkte ud fra dem.)

Her ses pjecerne i deres oprindelige opdeling og design:

1) DTUs pjece nr. 1: Hvorfor medarbejder-inddragelse?

2) DTUs pjece nr. 2: Diagnosen af virksomheden

3) DTUs pjece nr. 3: Metoder

PRINT PJECERNE UD, så I kan følge med når de gennemgås i videoerne. Det er vigtigt ved gennemgangen af pjece nr.2, hvor man diagnosticerer ens virksomhed i forhold til medarbejderinddragelse, men det er især vigtigt for den 3. pjece hvor metoderne bliver beskrevet.

Her kommer videoerne med grundig gennemgang af de 3 pjece fra DTU om medarbejder-inddragelse:

MIPI, træning

Træning af DTUs metoder for medarbejder-inddragelse.

Dette er en fremragende mulighed til at sætte sig grundigt ind i virksomhedens funktion angående medarbejderinddragelse og finde passende træningsøvelser, men det kræver noget indsats.

I har sikkert allerede prøvet at finde de steder i diagnose cirklerne, der passer bedst på jeres virksomhed eller den virksomhed i har valgt som eksempel-virksomhed.

Hvis ikke, så prøv at gå de 3 pjecer igennem og find de steder, der passer til jeres virksomhed – det behøver ikke at være perfekt, bare I øver – helst hele personalegruppen. Derefter find en øvelse der passer til jeres virksomhed og prøv den igennem. Bare rolig, der findes ikke EN korrekt løsning. De fleste øvelser vil være til gavn på et eller andet tidspunkt.

Det kommer altså ikke an på at gøre noget korrekt, men at øve sig at anvende skemaet. Når man gør det bliver de enkelte øvelser til bæredygtigheds-strategier der passer bedst ind i jeres virksomhed.

Dermed er vi nået til slutningen af online-seminaret

“Den Bæredygtige Værktøjskasse”.

Vi håber, I har fået mange nye ideer og er i stand til at omsætte de vigtigste af dem til  en bæredygtig hverdag.

Vi er altid glad for tilbagemeldinger, gerne rosende, men vi vil også fortsætte med at være gode og der er kritik en vigtige vejvisere – så bare kom med det hele. Du finder mail-kontakten nederst på siden.

Mange tak for deltagelsen og held og lykke med en bæredygtig fremtid!

 

Kontakt

kontakt:

CEO
ingrid wawra
info@
csr-i-praksis.dk

 

link til persondatapolitik