Hvert år udarbejder SB Insight i Sverige et Sustainable Brand Index med en analyse, der afdækker de mest bæredygtige brands i Norden, Baltikum og Holland. Indexet er baseret på konsumer markedet, og kun i Sverige findes der også en tilsvarende analyse af B2B markedet.

Analysen er interessant som en sammenligning mellem de Nordiske lande, men er først og fremmest spændende læsning i forhold til, hvordan det udvikler sig i Danmark, hvor der umiddelbart siden sidste år ikke er sket de helt store ændringer. Mønsteret er dog noget anderledes, når man ser hen over de sidste 6 år.

Selve rapporten har en spændende beskrivelse af 4 forskellige grupper, som er nyttig viden, hvis man vil forstå sine kunders reaktionsmønster i forhold køb af bæredygtige produkter. 22% af forbrugerne (gruppen SMART) er i vidt omfang med til at drive den bæredygtige agenda fremad, forudsat at de kan se, hvad de får ud af det. En gruppe på yderligere 9% (gruppen DEDICATED) udgør den helt dedikerede, fokuserede og aktive gruppe af bæredygtige forbrugere. Rapportens primære indhold er selvfølgelig en ranking af de ledende bæredygtige danske virksomheder og sammenligning med sidste år.

Det er interessant læsning, og jeg kan anbefale at downloade den. Den er gratis og kan findes på: www.sb-index.com, hvor rapporterne ligger for hvert af landene.

/Anne Nedergaard 21.02.2020